In het totaal hebben we 239 sensoren met ontbrekende data handmatig uitgelezen. Op deze manier is van een groot deel van de data alsnog op het dashboard verschenen.
Tijdens het uitlezen is gebleken dat een kleiner deel van de sensoren toch een issue met de datacollectie had. Dat is natuurlijk zeer jammer, maar je bijdrage is zeker niet voor niets geweest! Door surveys in te vullen, bodemstaal terug te sturen en in het algemeen je schouders mee onder het onderzoek te zetten, heb je de wetenschap een grote stap mee vooruit geholpen.
Jazeker! De grote dataset die onze duizenden sensoren hebben verzameld, geeft nog voldoende onderzoeksvoer voor de komende jaren.
Het burgerwetenschapsgedeelte stopt, maar achter de schermen gaan we ondertussen door. Onze onderzoekers duiken de komende jaren nog dieper in de berg data die door jullie verzameld werd.
– De sensoren in de natuurgebieden meten nog tot in het voorjaar van 2023. Samen met Natuurpunt bekijken we de effecten van deze natuurlijke airco’s en de voordelen van natte natuur in je nabije omgeving.
– De resultaten van twee extreme weerjaren aan metingen in aardappelvelden worden naast elkaar gelegd. Wat leren we daaruit voor de teelt van ons favoriete gewas? Samen met VITO maken we de eindbalans op.
Bovendien willen we dat de meetgegevens nog tot veel meer inzichten en ontdekkingen leiden. Daarom zijn de data van alle CurieuzeNeuzen-metingen open access: dat betekent dat iedereen die daar in zijn of haar onderzoek mee aan de slag wil, de data ervoor mag gebruiken. In de DOV, Databank Ondergrond Vlaanderen, worden de metingen van de gazondolken en de bodemstaalanalyses (geanonimiseerd) opgeslagen. Je vindt deze informatie binnenkort op www.dov.vlaanderen.be.
Om wetenschappelijk accuraat te zijn, werken we met het 99e percentiel. Dit betekent dat de uiterste 1% van de tuinen boven de maximale temperatuur uitkomen.
Op 10 december ontvang je een online versie van je Tuinrapport in je dashboard-omgeving. Deze versie is minder makkelijk te downloaden en te printen, maar we bezorgen je in de week daarna een mail met daarin een link naar een downloadbare en printbare versie van het Tuinrapport. Via de link in deze mail kan je dan het Tuinrapport gemakkelijk opslaan op je computer en printen op A4 formaat indien gewenst.
Je persoonlijke Tuinrapport met daarin een samenvatting van de metingen uit 2022 staat op zaterdag 10 december vanaf 10u voor je klaar op je online dashboard, te bereiken via dashboard.curieuzeneuzen.be
Je logt daar in met je gebruikelijke gegevens.
Tegen eind december bezorgen we je per mail ook een printbare versie van het Tuinrapport.
Dat kan! Op deze pagina delen we de Tuinrapporten van twee meetpunten van Universiteit Antwerpen.
Via het online dashboard heb je een halfjaar lang het wel en wee uit je tuin kunnen opvolgen. Na het verwijderen van je sensor worden deze gegevens niet meer geupdate, maar je kan er nog steeds terecht om je gegevens van de hele meetperiode te bekijken. Het is ook mogelijk om daar de meetdata van je tuin te downloaden als csv, png of xlsx: beweeg je muis over de grafiek en klik op het download-icoontje dat rechtsboven in de hoek verschijnt. De gegevens op je dashboard blijven beschikbaar tot aan de start van de nieuwe meetperiode in het voorjaar van 2022.
Doe je mee met het vervolgonderzoek? Binnenkort ontvang je van ons meer informatie over je dashboard in 2022.
In 2022 starten we het onderzoek terug met 3.000 van de 5.000 deelnemers. We voorzien tegen de start van de metingen een nieuw overzichtskaartje met alle meetpunten. In april volgt ook een update van de stippenkaarten van De Standaard.
Er zijn twee mogelijke oorzaken:
1) Je bekijkt je dashboard via een gebookmarkte of eerder gedeelde link (bv via Facebook, Twitter etc). We hebben gemerkt dat nieuwe gegevens niet altijd doorkomen op gedeelde of gebookmarkte dashboards. Om je nieuwe gegevens zoals het bodemtype van je meetpunt te bekijken, log je het best in met je mailadres en wachtwoord via https://dashboard.curieuzeneuzen.be/ Indien nodig kan je daar ook een nieuw wachtwoord aanvragen. Je kan het dashboard daarna opnieuw delen zodat anderen ook de meest up-to-date informatie hebben.
2) Je sensor is een ‘mokkende puber‘ en stuurt met enkele dagen vertraging de gegevens door. De sensor stuurt één keer per 24 uur, ’s nachts, de meetgegevens door via het Internet of Things netwerk van Orange. Na deze verzending verschijnen de data van de afgelopen 24 uur op je dashboard.
Soms is dit niet het geval, en zie je bijvoorbeeld twee dagen achter elkaar geen nieuwe data op je dashboard verschijnen. Dit ligt aan een tijdelijke netwerkonderbreking op het moment van het verzenden van de data. Door die onderbreking kan de bodemsensor de meetgegevens niet meteen verzonden krijgen. De sensor zal dan wachten tot het volgende verzendmoment, 24 uur later, om het nog eens te proberen. Hierdoor kan het zijn dat je dashboard de data met één dag of meer dagen vertraging binnenkrijgt.
Geen nood: je data is niet verloren. De bodemsensor slaat alle metingen intern op en verstuurt ze zodra hij weer connectie heeft met het netwerk. Het is niet nodig om ons hierover te contacteren.