Ongeveer 50% van de sensoren uit het onderzoek stuurt braaf elke dag zijn data door (de brave huisvaders), de andere helft wil nog wel met eens een paar dagen vertraging de gegevens doorsturen (de mokkende pubers).
De sensor stuurt één keer per 24 uur, ’s nachts, de meetgegevens door via het Internet of Things netwerk van Orange. Na deze verzending verschijnen de data van de afgelopen 24 uur op je dashboard.
Soms is dit niet het geval, en zie je bijvoorbeeld twee dagen achter elkaar geen nieuwe data op je dashboard verschijnen. Dit ligt aan een tijdelijke netwerkonderbreking op het moment van het verzenden van de data. Door die onderbreking kan de bodemsensor de meetgegevens niet meteen verzonden krijgen. De sensor zal dan wachten tot het volgende verzendmoment, 24 uur later, om het nog eens te proberen. Hierdoor kan het zijn dat je dashboard de data met één dag of meer dagen vertraging binnenkrijgt. Samen met alle betrokken partners zoeken we uit wat de oorzaak is van deze mokkende pubers.
Geen nood: je data is niet verloren. De bodemsensor slaat alle metingen intern op en verstuurt ze zodra hij weer connectie heeft met het netwerk. Het is niet nodig om ons hierover te contacteren, behalve als je merkt dat je twee weken of langer geen nieuwe data ontvangt.