• Home
  • Nieuws
  • CurieuzeNeuzen in de Tuin
    • Het onderzoek in 2021 en 2022
    • Duik in de resultaten van CurieuzeNeuzen in de Tuin 2021
    • CurieuzeNeuzen Slotevent
    • Voor deelnemers
      • Wat verwachten we van je?
      • Video
      • Handleiding
      • Mijn dashboard
    • Waar we meten
      • Tuinen
      • Scholen
        • Lespakketten
      • Openbare domeinen
      • Bedrijven
      • Landbouwgebieden
      • Natuurgebieden
      • Praktisch
      • Bekijk het dashboard
    • Vragen?
    • Partners
  • Over CurieuzeNeuzen
  • Contact
CurieuzeneuzenCurieuzeneuzen
  • Home
  • Nieuws
  • CurieuzeNeuzen in de Tuin
    • Het onderzoek in 2021 en 2022
    • Duik in de resultaten van CurieuzeNeuzen in de Tuin 2021
    • CurieuzeNeuzen Slotevent
    • Voor deelnemers
      • Wat verwachten we van je?
      • Video
      • Handleiding
      • Mijn dashboard
    • Waar we meten
      • Tuinen
      • Scholen
        • Lespakketten
      • Openbare domeinen
      • Bedrijven
      • Landbouwgebieden
      • Natuurgebieden
      • Praktisch
      • Bekijk het dashboard
    • Vragen?
    • Partners
  • Over CurieuzeNeuzen
  • Contact

De meest gestelde vragen over CurieuzeNeuzen in de Tuin

Hier vind je antwoorden op de meest gestelde vragen. Klik op een van de verschillende categorieën bovenaan om het antwoord op je vraag nog sneller te vinden.

Staat je vraag er niet tussen? Neem dan contact met ons op via het contactformulier.

  • All (0)
  • 2022 (0)
  • Praktisch (0)
  • Voor Deelnemers (0)
  • Dashboard (0)
  • Resultaten (0)
  • Bodemsensor (0)
  • Meetpakket (0)
  • CurieuzeNeuzen in de Tuin (0)
  • Wetenschappelijk (0)
  • Inschrijvingen (0)
  • Selectie (0)
  • Voor scholen (0)
CurieuzeNeuzen sluit af. Wat gebeurt er nog met de data?

CurieuzeNeuzen in de Tuin sluit eind december 2022 het tuinhek. Het team blikt met gepaste trots terug op twee bijzondere jaren en wil alle deelnemers, partners en betrokken meelezers bedanken: alle inspanningen hebben bijgedragen aan een internationale, wetenschappelijke primeur. Nooit eerder werd de impact van hitte en droogte in zo’n grote regio zo gedetailleerd in beeld gebracht.

Achter de schermen gaan we ondertussen door. Onze onderzoekers duiken de komende jaren nog dieper in de berg data die door jullie verzameld werd.

  • De sensoren in de natuurgebieden meten nog tot in het voorjaar van 2023. Samen met Natuurpunt bekijken we de effecten van deze natuurlijke airco’s en de voordelen van natte natuur in je nabije omgeving.
  • De resultaten van twee extreme weerjaren meten in aardappelvelden worden naast elkaar gelegd. Wat leren we daaruit voor de teelt van ons favoriete gewas? Samen met VITO maken we de eindbalans op.

Bovendien willen we dat de meetgegevens nog tot veel meer inzichten en ontdekkingen leiden. Daarom zijn de data van alle CurieuzeNeuzen-metingen open access: dat betekent dat iedereen die daar in zijn of haar onderzoek mee aan de slag wil, de data ervoor mag gebruiken.

In de DOV, Databank Ondergrond Vlaanderen, worden de metingen van de gazondolken en de bodemstaalanalyses (geanonimiseerd) opgeslagen. Je vindt deze informatie binnenkort op www.dov.vlaanderen.be

Waar ik vind ik mijn persoonlijke Tuinrapport?

Je persoonlijke Tuinrapport met daarin een samenvatting van de metingen uit 2022 staat op zaterdag 10 december vanaf 10u voor je klaar op je online dashboard, te bereiken via dashboard.curieuzeneuzen.be

Je logt daar in met je gebruikelijke gegevens.

Tegen eind december bezorgen we je per mail ook een printbare versie van het Tuinrapport.

Wat als ik het wachtwoord van mijn dashboard vergeten ben?

Ga naar het inlogscherm en klik op “Wachtwoord vergeten?”, om je wachtwoord te herstellen en per mail een nieuw wachtwoord in te stellen.

Werkt het dashboard en Tuinrapport ook op mijn smartphone?

Via de webomgeving kan je op elk apparaat het dashboard raadplegen, ook je smartphone of tablet. Om de beste ervaring te krijgen, raden we je echter aan het dashboard op je laptop of desktop te gebruiken.

Ik zie op mijn Tuinrapport dat jullie niet alle data van mijn meetpunt hebben. Hoe komt dat?

Afhankelijk van de ontbrekende data, kan een van de volgende factoren hiervan aan de basis liggen:

Het is mogelijk dat we van jouw sensor op één van de sleuteldata (warmste dag, warmste nacht, koudste nacht) geen data hebben doorgekregen. Indien dit het geval is, dan zie je bij de informatie over jouw meetpunt geen gegevens staan.

Een klein deel van de sensoren heeft tijdens de metingen problemen gehad met het doorsturen van de data. In het totaal hebben we 293 sensoren met ontbrekende data handmatig uitgelezen. Op deze manier is van een groot deel van de data alsnog op het dashboard verschenen. Tijdens het uitlezen is gebleken dat een kleiner deel van de sensoren tegen alle verwachting in toch een issue met de datacollectie had.

Indien je bij ‘Over jouw meetpunt’ geen informatie aantreft, kan het zijn dat we bepaalde informatie niet hebben doorgekregen via een van onze surveys, of dat je hebt aangegeven dat je het antwoord niet wist.

Hoe download ik mijn Tuinrapport van de metingen in 2022?

Op 10 december ontvang je een online versie van je Tuinrapport in je dashboard-omgeving. Deze versie is minder makkelijk te downloaden en te printen, maar we bezorgen je in de week daarna een mail met daarin een link naar een downloadbare en printbare versie van het Tuinrapport. Via de link in deze mail kan je dan het Tuinrapport gemakkelijk opslaan op je computer en printen op A4 formaat indien gewenst.

Van mijn gazondolk ontbraken data tijdens de metingen van 2022. Hebben jullie deze nog handmatig uitgelezen?

In het totaal hebben we 239 sensoren met ontbrekende data handmatig uitgelezen. Op deze manier is van een groot deel van de data alsnog op het dashboard verschenen.

Tijdens het uitlezen is gebleken dat een kleiner deel van de sensoren toch een issue met de datacollectie had. Dat is natuurlijk zeer jammer, maar je bijdrage is zeker niet voor niets geweest! Door surveys in te vullen, bodemstaal terug te sturen en in het algemeen je schouders mee onder het onderzoek te zetten, heb je de wetenschap een grote stap mee vooruit geholpen.

Ik las de resultaten van de meetcampagne in 2022. Volgt er nog meer?

Jazeker! De grote dataset die onze duizenden sensoren hebben verzameld, geeft nog voldoende onderzoeksvoer voor de komende jaren.
Het burgerwetenschapsgedeelte stopt, maar achter de schermen gaan we ondertussen door. Onze onderzoekers duiken de komende jaren nog dieper in de berg data die door jullie verzameld werd. 

– De sensoren in de natuurgebieden meten nog tot in het voorjaar van 2023. Samen met Natuurpunt bekijken we de effecten van deze natuurlijke airco’s en de voordelen van natte natuur in je nabije omgeving.
– De resultaten van twee extreme weerjaren aan metingen in aardappelvelden worden naast elkaar gelegd. Wat leren we daaruit voor de teelt van ons favoriete gewas? Samen met VITO maken we de eindbalans op.  

Bovendien willen we dat de meetgegevens nog tot veel meer inzichten en ontdekkingen leiden. Daarom zijn de data van alle CurieuzeNeuzen-metingen open access: dat betekent dat iedereen die daar in zijn of haar onderzoek mee aan de slag wil, de data ervoor mag gebruiken. In de DOV, Databank Ondergrond Vlaanderen, worden de metingen van de gazondolken en de bodemstaalanalyses (geanonimiseerd) opgeslagen. Je vindt deze informatie binnenkort op www.dov.vlaanderen.be.

Het dakje/ringetje van mijn sensor is kapot: moet ik die terug meesturen?

Nee, een kapot dakje of ringetje hoef je niet terug mee te sturen.

Mijn sensor stuurde niet dagelijks updates door: zijn mijn metingen nu wel bruikbaar?

Ongeveer 50% van onze sensoren stuurde tijdens de meetperiode van 2022 niet dagelijks hun verzamelde data door. De sensor werd uitgerust met een intern geheugen om data in op te slaan. Bij aankomst van de gazondolken op Universiteit Antwerpen proberen we daarom alle sensoren met ontbrekende data handmatig uit te lezen en zo de data te recupereren.

 

Waar vind ik de resultaten en conclusies van het 1e deel van het onderzoek?

Van 11 t/m 18 december 2021 lanceerden we een samen met De Standaard de resultaten van het onderzoek op standaard.be/curieuzeneuzen, in de app DS Nieuws en natuurlijk in de papieren krant. Op 18 december ontvingen alle deelnemers ook een overzicht van hun eigen meetresultaten in een persoonlijk tuinrapport.

Ook tijdens de nieuwe meetcampagne, van 26 maart t/m 1 oktober 2022, kan je terecht bij De Standaard voor uitgebreide inhoudelijke analyses en de interactieve stippenkaarten.

Ik was geen deelnemer maar ik zou graag een Tuinrapport bekijken, kan dat?

Dat kan! Op deze pagina delen we de Tuinrapporten van twee meetpunten van Universiteit Antwerpen.

Kan ik ergens alle deelnemende meetpunten over heel Vlaanderen bekijken?

In 2022 starten we het onderzoek terug met 3.000 van de 5.000 deelnemers. We voorzien tegen de start van de metingen een nieuw overzichtskaartje met alle meetpunten. In april volgt ook een update van de stippenkaarten van De Standaard.

Wat gebeurt er met mijn dashboard na de metingen?

Via het online dashboard heb je een halfjaar lang het wel en wee uit je tuin kunnen opvolgen. Na het verwijderen van je sensor worden deze gegevens niet meer geupdate, maar je kan er nog steeds terecht om je gegevens van de hele meetperiode te bekijken. Het is ook mogelijk om daar de meetdata van je tuin te downloaden als csv, png of xlsx: beweeg je muis over de grafiek en klik op het download-icoontje dat rechtsboven in de hoek verschijnt. De gegevens op je dashboard blijven beschikbaar tot aan de start van de nieuwe meetperiode in het voorjaar van 2022.

Doe je mee met het vervolgonderzoek? Binnenkort ontvang je van ons meer informatie over je dashboard in 2022.

Hoe verliep het onderzoek?

In 2021 gaven 51.001 meetpunten zich op om mee te meten met het onderzoek. Een algoritme selecteerde 4.400 meetlocaties in tuinen, speelplaatsen en privé-domeinen. Het algoritme hield daarbij rekening met de best mogelijke verdeling op basis van volgende criteria: geografische spreiding, grootte van de tuin en gazonbeheer, de ligging van de tuin (stedelijk, landelijk etc.) en bodemtype op regioschaal. Deze vulden we aan met 600 op voorhand geselecteerde meetpunten in natuurgebieden en landbouwakkers.

Na een zeer geslaagde meetperiode in 2021 werd het onderzoek uitgebreid met een extra jaar: in 2022 gaan opnieuw 3.000 gazondolken de grond in. Ook dit jaar vullen we de meetlocaties aan met natuurgebieden en landbouwakkers.

Deelnemers halen tussen 23 en 26 maart 2022 een meetpakket op bij een DPD Pickup punt. In dit pakket zit de gazondolk. De gazondolk wordt 26 maart op zijn oude, vertrouwde plaats in het gazon geplaatst (zo blijven de twee meetjaren met elkaar vergelijkbaar).

De bodemsensor staat in het gazon van 26 maart tot en met 1 oktober 2022. In deze periode meet de sensor elk kwartier de luchttemperatuur, bodemtemperatuur en bodemvochtigheid, en zendt deze dagelijks via het Internet-Of-Things netwerk van Orange Belgium door naar de database van de Universiteit Antwerpen. Zo kan de situatie van deze 3.000 meetpunten in real time worden opgevolgd.

Om zelf de droogte en hitte in hun meetpunt te kunnen mee volgen, krijgen deelnemers opnieuw toegang tot een persoonlijk, online dashboard. In heldere grafieken volgen ze mee hoe de situatie zich in jouw tuin van dag tot dag ontwikkelt en hoe dit zich verhoudt tot andere meetpunten in Vlaanderen. Deelnemers kunnen hun dashboard ook delen met vrienden, familie, buurtgenoten, leerlingen etc.

Gedurende de meetperiode ontvangen deelnemers van ons per mail een aantal vragenlijsten waarin we wat meer informatie vragen over hun tuin/speelplaats/terrein. Via de algemene nieuwsbrief geven we updates over het onderzoek.

Aan het eind van de meetperiode worden de sensoren terug ingeleverd tussen 1 en 8 oktober bij een DPD Pickup punt. Deelnemers verpakken hem daarvoor in de doos waarin hij aan hen bezorgd is. Nadat we de sensor terug ontvangen hebben, krijgen deelnemers die in 2021 en 2022 het volledige traject hebben afgerond in november de 20 euro waarborg terug in de vorm van een waardebon voor Bio-Planet.

In december lanceren we opnieuw de resultaten van het onderzoek in een persoonlijk Tuinrapport voor de deelnemers. In de tussentijd lees je in de app DS Nieuws en op www.standaard.be/curieuzeneuzen mee met inhoudelijke dossiers en verrassende conclusies over het onderzoek.

Je vindt er ook de interactieve stippenkaart met de metingen van alle meetpunten in Vlaanderen. Deze stippenkaart is een plattegrond van Vlaanderen, met daarop alle meetpunten en de bijbehorende meetresultaten. In 2018 werd een soortgelijke stippenkaart gelanceerd voor het luchtkwaliteit metingen van het project CurieuzeNeuzen Vlaanderen. Je leert wat de heetste plekken van Vlaanderen zijn, waar je moet zijn voor verkoeling en je ontdekt of jouw gemeente zich staande houdt tijdens een zomerse hittegolf.

Mijn dashboard toont niet de meest recente gegevens?

Er zijn twee mogelijke oorzaken:

1) Je bekijkt je dashboard via een gebookmarkte of eerder gedeelde link (bv via Facebook, Twitter etc). We hebben gemerkt dat nieuwe gegevens niet altijd doorkomen op gedeelde of gebookmarkte dashboards. Om je nieuwe gegevens zoals het bodemtype van je meetpunt te bekijken, log je het best in met je mailadres en wachtwoord via https://dashboard.curieuzeneuzen.be/ Indien nodig kan je daar ook een nieuw wachtwoord aanvragen. Je kan het dashboard daarna opnieuw delen zodat anderen ook de meest up-to-date informatie hebben.

2) Je sensor is een ‘mokkende puber‘ en stuurt met enkele dagen vertraging de gegevens door. De sensor stuurt één keer per 24 uur, ’s nachts, de meetgegevens door via het Internet of Things netwerk van Orange. Na deze verzending verschijnen de data van de afgelopen 24 uur op je dashboard.

Soms is dit niet het geval, en zie je bijvoorbeeld twee dagen achter elkaar geen nieuwe data op je dashboard verschijnen. Dit ligt aan een tijdelijke netwerkonderbreking op het moment van het verzenden van de data. Door die onderbreking kan de bodemsensor de meetgegevens niet meteen verzonden krijgen. De sensor zal dan wachten tot het volgende verzendmoment, 24 uur later, om het nog eens te proberen. Hierdoor kan het zijn dat je dashboard de data met één dag of meer dagen vertraging binnenkrijgt.

Geen nood: je data is niet verloren. De bodemsensor slaat alle metingen intern op en verstuurt ze zodra hij weer connectie heeft met het netwerk. Het is niet nodig om ons hierover te contacteren.

 

Ik heb de sensordoos niet meer

Verpak de sensor in een andere stevige doos en doe er het dakje en installatiemes bij. Steek eventueel wat proppen krantenpapier bij de sensor om schuiven en beschadigingen te voorkomen. Plak vervolgens het DPD retourlabel met wat plakband op de doos: zorg ervoor dat de barcode niet om een hoek geplakt zit.

Op mijn dashboard valt de temperatuur van mijn tuin hoger/lager uit dan de door jullie aangegeven maximum waarden. Hoe kan dat?

Om wetenschappelijk accuraat te zijn, werken we met het 99e percentiel. Dit betekent dat de uiterste 1% van de tuinen boven de maximale temperatuur uitkomen.

Hoe stuur ik 1 oktober 2022 mijn sensor terug?

Op 1 oktober 2022 sluiten we de tweede meetcampagne af en stuur je de sensor terug. De sensoren die niet dagelijks data doorstuurden, proberen we handmatig uit te lezen om ook deze data te kunnen gebruiken. Hieronder vind je een handleiding voor het terugsturen van je sensor. Om je sensor terug te stuen, ontvang je van ons op 23 september een DPD Label per mail.

Stap 1
Zaterdag 1 oktober 2022 haal je de sensor voorzichtig en loodrecht uit de grond.

Stap 2
Maak de sensor goed schoon met een vochtige doek en wat zeep. Houd het groene lemmet van de sensor onder de kraan om het achtergebleven zand eraf te spoelen.

Stap 3
Haal het dakje van de sensor. Steek het dakje, de sensor en het installatiemes vervolgens terug in de sensordoos.

Stap 4
Sluit de doos af door twee stukjes tape over de lange zijde te plakken. Om de doos te kunnen hergebruiken, willen we je vragen om er niet te veel tape rond te doen.

Stap 5
Op 23 september ontvang je van ons een DPD-retourlabel per mail. Deze print je uit, knip hem desgewenst wat bij en plak je met wat tape op de doos. Zorg ervoor dat de barcode van het retourlabel niet over een hoek geplakt zit. Breng de sensor uiterlijk 8 oktober binnen bij een DPD Pick up punt bij jou in de buurt.

Belangrijk: vanwege het afsluiten van het project kunnen we geen Bio-Planet waardebonnen uitgeven voor gazondolken die we na 31 oktober ontvangen. Zorg dus dat we je gazondolk zeker voor die tijd terug hebben.

Na het ontvangen van de sensoren starten we met de verwerking van de data. Half december 2022 lanceren we een samen met De Standaard een eerste inhoudelijke analyse en ontvang je een overzicht van jouw meetresultaten in een persoonlijk tuinrapport.

Hoe verloopt de meetcampagne in 2022?

Voor de metingen van CurieuzeNeuzen in de Tuin in 2022 werken we met de huidige deelnemerspoule: de CurieuzeNeuzen die in 2021 ook deelnamen aan de metingen. Elk van deze deelnemers ontving op 22 september van ons een mail met daarin een link naar een formulier waarin ze konden aangeven of ze in 2022 wel of niet terug meedoen. 3.000 deelnemers tekenden opnieuw in voor de meetcampagne in 2022.

Hoe verloopt de nieuwe meetperiode?

  • Tussen 23 en 26 maart ontvang je terug een nieuwe sensor, die je ophaalt bij het door jou gekozen DPD Pickup punt. Je steekt deze 26 maart op dezelfde plaats in de grond als de vorige sensor.
  • De metingen lopen t/m 1 oktober 2022. In de tussentijd hou je toegang tot het dashboard om je meetresultaten op te volgen.
  • Tijdens de nieuwe meetperiode ontvang je een aantal korte vragenlijsten.
  • Tussen 1 en 8 oktober 2022 stuur je de sensor naar ons terug. Hebben we zowel in 2021 als in 2022 een werkende sensor van je ontvangen, dan krijg je in november 2022 je waarborg terug in de vorm van een Bio-Planet waardebon.
  • In december 2022 ontvang je een tweede tuinrapport over de nieuwe meetperiode en lees je in De Standaard mee met de conclusies van de tweede meetperiode.
Ik kan de sensor pas na 1 oktober 2022 terugsturen. Is dat een probleem?

Je kan de sensor ook na 1 oktober terugsturen: probeer er zeker voor te zorgen dat we hem voor 31 oktober ontvangen, wegens het afsluiten van het project kunnen we na die datum geen Bio-Planet-waardebonnen meer versturen.

Wij doen mee als school/bedrijf. Kunnen we de gazondolk ook op 30 september terugsturen?

Dat mag!

Wanneer ontvang ik het DPD Retourlabel?

Om de gazondolk terug te kunnen sturen, sturen we je op 23 september een DPD Retourlabel per mail. Print dit en plak het met wat tape op de doos (zorg dat de barcodes niet om een hoek zitten). Breng de doos vervolgens binnen bij een DPD Pickup punt naar keuze.

Heb je geen Retourlabel ontvangen, stuur ons een berichtje via het contactformulier.

Mijn dashboard geeft een melding dat er geen gegevens beschikbaar zijn?

Ongeveer 50% van de sensoren uit het onderzoek stuurt braaf elke dag zijn data door (de brave huisvaders), de andere helft wil nog wel met eens een paar dagen vertraging de gegevens doorsturen (de mokkende pubers).

De sensor stuurt één keer per 24 uur, ’s nachts, de meetgegevens door via het Internet of Things netwerk van Orange. Na deze verzending verschijnen de data van de afgelopen 24 uur op je dashboard.

Soms is dit niet het geval, en zie je bijvoorbeeld twee dagen achter elkaar geen nieuwe data op je dashboard verschijnen. Dit ligt aan een tijdelijke netwerkonderbreking op het moment van het verzenden van de data. Door die onderbreking kan de bodemsensor de meetgegevens niet meteen verzonden krijgen. De sensor zal dan wachten tot het volgende verzendmoment, 24 uur later, om het nog eens te proberen. Hierdoor kan het zijn dat je dashboard de data met één dag of meer dagen vertraging binnenkrijgt. Samen met alle betrokken partners zoeken we uit wat de oorzaak is van deze mokkende pubers.

Geen nood: je data is niet verloren. De bodemsensor slaat alle metingen intern op en verstuurt ze zodra hij weer connectie heeft met het netwerk. Het is niet nodig om ons hierover te contacteren, behalve als je merkt dat je twee weken of langer geen nieuwe data ontvangt. 

De sensor is kapot gegaan. Wat nu?

Is de sensor kapot gegaan en liet je ons dit nog niet weten, neem dan contact met ons op via het contactformulier. Vergeet daarbij niet je CN-nummer mee te geven, zo kunnen we je sneller helpen.

Het stoffelijk overschot hoef je niet naar ons terug te sturen. Je kan dit binnenbrengen bij een Recupel-inzamelpunt.

Waarom moet ik de doos van de bodemsensor bewaren tot begin oktober?

De doos van de bodemsensor bewaar je om de bodemsensor en installatiemes in oktober 2022 naar ons terug te sturen.

Ik ben de papieren handleiding kwijt. Kan ik die nog ergens downloaden?

Ja, dat kan! Je vindt de handleiding als PDF-bestand hier.

Wat was er anders tijdens de tweede meetperiode ten opzichte van 2021?

Het onderzoek in 2022 is in grote lijnen hetzelfde als het onderzoek van vorig jaar.

We maken de installatie wel wat gemakkelijker:

–Aanzetten met de paperclip is niet meer nodig: van een afstandje zetten wij alle gazondolken terug aan via het Internet of Things. De metingen lopen vervolgens door tot en met 1 oktober 2022.
–Installeren met het ringetje is niet meer nodig: je plaatst enkel het dakje op de gazondolk. Het ringetje zal dan ook ontbreken in je meetpakket.
–Je neemt geen bodemstaal meer. Voor de interpretatie van de metingen van je gazondolk, werken we met de analyse van je bodemstaal uit 2021.

Wat zijn ook alweer de belangrijkste voorwaarden voor een geslaagde deelname?

-Om de metingen tussen de twee jaren vergelijkbaar te houden, plaats je de bodemsensor op 26 maart op zijn oude, vertrouwde plaatsje in jouw tuin. Gebruik hiervoor de handleiding: de bodemsensor is breekbaar.
-De bodemsensor staat een halfjaar lang ongestoord in je grasveld – trek hem niet uit de grond.
-Na installatie van de bodemsensor hou je de doos van de sensor bij en steek je alvast het installatiemes en de retoursticker erin. Je hebt deze doos in oktober nodig om de sensor en installatiemes terug te sturen.
–Je maait het gras zoals je altijd doet, maar gebruikt geen robotmaaier.
-Je geeft je grasveld tijdens de meetperiode geen extra water (andere planten van water voorzien mag wel).
-Je geeft meer informatie over je tuin via een aantal beknopte vragenlijsten. Deze informatie is een belangrijk deel van het onderzoek.
-Gebeurt er iets met de bodemsensor, laat het ons dan weten.
-Aan het einde van de metingen stuur je de bodemsensor en het installatiemes terug.
-Na het afronden van het hele traject en het terugbezorgen van een functionerende sensor (zowel in 2021 als in 2022) ontvang je de waarborg terug in de vorm van een €20 tegoedbon voor Bio-Planet (in de winkel of online). De waarborg wordt niet in cash terugbetaald.

Kan ik het Tuinrapport en/of dashboard ook embedden op de website van mijn school of organisatie?

 Screenshot 2021-04-28 171716

 

Het CurieuzeNeuzen-dashboard kan je makkelijk zelf delen op sociale media. Maar hoe integreer je het dashboard op de website van jouw school, vereniging of bedrijf?

  • Stap 1: deel je dashboard op sociale media. Je hebt de link van jouw dashboard die toegankelijk is voor anderen, nodig om je dashboard te integreren op jouw website.
    Je kan het dashboard delen op Facebook, Twitter of Linkedin. Deel je het liever niet op je persoonlijke social media-account, dan kan je het op Facebook enkel met jezelf delen. Klik op het Facebook-share-icoontje, klik daarna op ‘Nieuwsoverzicht’ en selecteer ‘Alleen ik’.
  • Stap 2: open het publieke dashboard dat je zonet deelde via sociale media in een nieuw tabblad. Kopieer de URL van het gedeelde dashboard naar je klembord en bewaar dit ergens

 

  • Stap 3: gebruik onderstaande HTML-code om het dashboard op jouw website te embedden. Vervang ‘URL’ door de link van het dashboard die je in stap 2 ophaalde.

Wat is het Internet of Things?

De naam, Internet of Things, ook wel IoT, verwijst naar een geheel van apparaten dat verbonden is met het internet. Op deze manier kunnen de apparaten gegevens naar de cloud sturen, met databases communiceren of onderling gegevens uitwisselen.

Veel apparaten in het IoT zijn uitgerust met een sensor om gegevens te verzamelen. In het geval van CurieuzeNeuzen in de Tuin heeft de bodemsensor verschillende sensoren die elk kwartier de luchttemperatuur, de bodemtemperatuur of de bodemvochtigheid meten. Via een simkaart zijn de sensoren verbonden met het netwerk van Orange en wordt één keer per dag de verzamelde data doorgestuurd naar onze database. Van daaruit worden de data geanalyseerd door wetenschappers van de Universiteit Antwerpen en doorgestuurd naar je persoonlijke dashboard.

Daar waar we voorheen soms dagen moesten wachten op meetresultaten, stelt deze nieuwe IoT techniek ons in staat om hitte en droogte op 5.000 plekken tegelijk, in real time, op te volgen. Het is de eerste keer in Vlaanderen en daarbuiten dat een burgerwetenschapsonderzoek op zo’n grote schaal gebruikt maakt van een Internet of Things toepassing.

Op de kaart op de website van De Standaard zie ik meer meetlocaties in het zuiden. De verdeling was toch evenredig over Vlaanderen?

Voor de selectie stelden we een algoritme op dat een ideale set meetpunten bepaalde op basis van diverse kenmerken: geografische ligging, bodem, aandeel groen of verharding in de omgeving, grootte van de tuin, beplanting of maaibeleid. Onze selectie is statistisch relevant en representatief voor Vlaanderen. Omdat er meer variatie in bodem en reliëf in het zuiden van Vlaanderen zit, moesten we daar meer tuinen selecteren om die variatie mee te kunnen pakken voor het onderzoek.

Kan ik de metingen ergens mee volgen als ik zelf niet meedoe aan het onderzoek?

Fijn dat je het onderzoek wil blijven volgen. Er zijn verschillende manieren om op de hoogte te blijven van het onderzoek en de resultaten. Op standaard.be/curieuzeneuzen vind je een uitgebreid journalistiek dossier met meer context rond het onderzoek. Je vindt daar ook de stippenkaart van Vlaanderen met de resultaten van alle deelnemende meetpunten. Inzoomen is mogelijk tot op straatniveau. Half december lanceren we daar de resultaten en conclusies van het onderzoek.
 
Nieuwsgierig naar de meetgegevens van iemand bij jou uit de buurt? Deelnemers hebben ook de mogelijkheid om hun persoonlijke dashboard te delen via Facebook, Twitter en LinkedIn. Ken je mensen die deelnemen, dan kan je hen vragen om hun dashboard via die route met jou te delen. Daar kan dan de meetgegevens van die specifieke tuin bekijken. 

Daarnaast kan je je ook registreren voor onze maandelijkse nieuwsbrief, waarin we meer achtergrondinformatie geven over het onderzoek en je voorzien van tips om zelf aan de slag te gaan in je eigen tuin. Deze nieuwsbrief bevat brede, algemene informatie over het onderzoek en is ook voor niet-deelnemers heel interessant.

Volg ons ook op Facebook – Instagram – Twitter

Wordt er voor de deelname van scholen ook extra omkadering voorzien?

Ja! Speciaal voor de drie graden van het lager onderwijs en de eerste graad en derde graad van het middelbaar bieden we een CurieuzeNeuzen in de Tuin-lespakket aan. Het lespakket gaat aan de slag met de bodemsensor en aspecten die bestudeerd worden tijdens het onderzoek (een gezonde bodem, klimaatverandering, …). Het lespakket is begin april beschikbaar, meer informatie vind je hier.

Ook als je niet aan het onderzoek kunt deelnemen met je school, is dit lespakket een interessante en leuke manier om leerlingen kennis te laten maken met de materie uit CurieuzeNeuzen in de Tuin. Het lespakket is vrij te downloaden.

Als ik mijn dashboard deel op sociale media, deel ik dan ook persoonlijke gegevens?

Deel je dashboard met de knoppen rechtsboven op Facebook, Twitter of Linkedin. Als je je dashboard deelt, worden er geen naam- of adresgegevens gedeeld. Je volgers of vrienden kunnen de data in jouw tuin op die manier mee opvolgen.

Kan ik mijn dashboard delen met anderen?

Dat kan! Je hebt de mogelijkheid om het dashboard van jouw meetpunt te delen via Facebook, Twitter en LinkedIn. Daar kunnen je vrienden, familie, buurtgenoten of leerlingen de meetgegevens van jouw meetpunt bekijken. Ze kunnen geen wijzigingen aanbrengen en er worden ook geen persoonsgegevens op gedeeld.

Opgelet: we hebben gemerkt dat nieuwe gegevens niet altijd doorkomen op gedeelde dashboards. Heb je je dashboard gedeeld via Facebook, Twitter of LinkedIn en zijn er daarna nog nieuwe gegevens toegevoegd (bv bodemtype) dan moet je je dashboard even opnieuw delen om deze informatie ook mee te geven. Dit doe je door in te loggen met je mailadres en wachtwoord via https://dashboard.curieuzeneuzen.be/ (indien nodig kan je daar ook een nieuw wachtwoord aanvragen). Je kan het dashboard daarna opnieuw delen zodat anderen ook de meest up-to-date informatie hebben.

Wat is het verschil tussen het dashboard en de stippenkaart?

Je dashboard is persoonlijk en raadpleegbaar met een wachtwoord, hierop kan je het bodemvochtgehalte en de temperatuur in jouw tuin opvolgen. Ook vind je er terug hoe jouw tuin scoort op gebied van hitte en droogte ten opzichte van de rest van Vlaanderen. Op de stippenkaart, die vrij toegankelijk is via de website van De Standaard, kan iedereen meevolgen hoe droog en heet Vlaanderen kleurt in de loop van het onderzoek.

Hoe vaak werd de data van mijn dashboard bijgewerkt?

Elke 15 minuten meet de gazondolk de temperatuur en het vochtgehalte in jouw tuin. Eén keer per 24 uur, ’s nachts, wordt de data via het IoT-netwerk van Orange doorgestuurd naar de database van CurieuzeNeuzen. De data op jouw dashboard zijn dus steeds de cijfers van het etmaal voordien.

Hoe werkt de bodemsensor?

De bodemsensor heeft verschillende sensoren: 3 temperatuursensoren en een bodemvochtsensor. De temperatuursensoren meten de bodemtemperatuur aan het bodemoppervlak en op 10 cm onder het bodemoppervlak en de luchttemperatuur op 12 cm boven het bodemoppervlak. De bodemvochtigheid wordt tot een diepte van ongeveer 14 cm gemeten.

De bodemsensor is aangesloten op het Internet of Things (IoT). Via een simkaart zijn de sensoren verbonden met het netwerk van Orange en wordt één keer per dag de verzamelde data doorgestuurd naar onze database. Van daaruit worden de data geanalyseerd door wetenschappers van de Universiteit Antwerpen en doorgestuurd naar je persoonlijke dashboard.

Daar waar we voorheen soms dagen of zelfs maanden moesten wachten op meetresultaten, stelt deze nieuwe IoT techniek ons in staat om hitte en droogte op 5.000 plekken tegelijk, in real time, op te volgen. Het is de eerste keer in Vlaanderen en daarbuiten dat een burgerwetenschapsonderzoek op zo’n grote schaal gebruikt maakt van een Internet of Things toepassing.

Wordt de bodemsensor aangesloten op mijn wifi?

Nee. De bodemsensor stuurt de data door via een eigen simkaart die aangesloten is op het Internet Of Things netwerk van Orange. 

Waarom werd er gemeten van maart tot en met oktober?

CurieuzeNeuzen in de Tuin meette een half jaar lang de hitte en droogte in jouw tuin, speelplaats van je school of je terrein met de hulp van een slimme bodemsensor. De metingen startten op alle meetpunten op 26 maart en eindigden op 1 oktober 2022.

Niet alleen in de zomer zie je namelijk de gevolgen van de droogte in de natuur en in onze tuin. De droogteperiode in Vlaanderen is eigenlijk heel lang: zodra de planten in de lente in blad schieten, beginnen zij water te gebruiken en kan de droogte zich langzaam beginnen te laten voelen. De hoeveelheid regenval in het voorjaar is dus van cruciaal belang voor de natuur.

Ook voor de temperatuur meten we graag een lange periode. Hoewel we verwachten dat de verschillen tussen tuinen het meest uitgesproken zullen zijn tijdens een hittegolf, zullen er ook op frissere dagen duidelijke verschillen zijn. Door zes maanden aan een stuk te meten, krijgen we een goed overzicht van hoe die verschillen doorheen het hele groeiseizoen accumuleren.

Waarom konden maar een beperkt aantal meetpunten meedoen?

De 4.400 geselecteerde meetpunten vulden we aan met 600 vooraf geselecteerde meetpunten in natuurgebieden en landbouwakkers. Het totaal aantal meetpunten voor CurieuzeNeuzen in de Tuin kwam daarmee op 5.000, en dat is ineens het maximum. Dit heeft te maken met het aantal beschikbare slimme bodemsensoren: momenteel zijn er 5.000 van deze bodemsensoren in omloop. 

Hoe verliep de selectie?

Voor de eerste meetperiode in 2021 selecteerde een algoritme uit alle geregistreerde meetpunten 4.400 meetlocaties in tuinen, speelplaatsen en privé-domeinen. Het algoritme hield daarbij rekening met de best mogelijke verdeling op basis van volgende criteria: geografische spreiding, grootte van de tuin en gazonbeheer, de ligging van de tuin (stedelijk, landelijk etc.) en bodemtype op regioschaal. Dit vulden we aan met 600 voorafgeselecteerde meetpunten op landbouwakkers en in natuurgebieden.

De deelnemers voor de meetcampagne uit 2022 komen uit de deelnemerspoule van 2021: zij hadden de mogelijkheid om opnieuw in te tekenen voor een extra halfjaar aan inzichten uit eigen tuin. Van de 4.400 deelnemers tekenden 3.000 deelnemers terug in.

Ik vrees dat een droogte-periode mijn gras permanent beschadigt als ik het geen extra water geef, klopt dat?

Nee, dat klopt niet. Toegegeven, het gras kan er na een warme en droge periode geel of bruin uitzien, maar dit is per sé niet slecht voor het gras. Zoals te lezen valt op de website van partner VMM, Vlaamse Milieu Maatschappij: “Gras beschermt zichzelf door in een soort ‘slaapstand’ te gaan. Bovengronds valt het stil en het zoekt dieper in de bodem naar water. Daardoor wordt het gras ook sterker. Het kan dus geen kwaad als je gazon geel kleurt tijdens een droge periode. Wanneer de weersomstandigheden terug ‘beter’ worden, zal het gras herstellen. Extra water geven is dus niet nodig.”

Ik lees dat ik mijn gazon tijdens de meetperiode geen water mag geven. Geldt dat ook voor de andere planten in mijn tuin?

Omdat we graag de natuurlijke stand van zaken in tuinen willen meten, zoeken we naar meetpunten waar het gras geen extra water krijgt. We vragen je dan ook om je gras van 3 april tot en met 2 oktober niet te besproeien. Plantjes en moestuinen water geven mag wel, evenals maaien, bekalken en bemesten.

Waarom meten jullie in gras?

In het proefproject tijdens de zomer van 2020 hebben we gezien dat één tuin al heel veel verschillende meetresultaten kan opleveren. We zetten de bodemsensor bijvoorbeeld vlakbij een zuidmuur versus een noordmuur, of in een geschoffeld perk versus een gazon dat vaak betreden wordt. Om de resultaten voor alle locaties vergelijkbaar te houden, hebben we gekozen voor een tuininvulling die heel algemeen en vergelijkbaar is: het grasveld. En omdat de meeste mensen wel een stukje gras in hun tuin hebben, vergroten we op die manier de mogelijke deelnemerspoule voor het onderzoek.

Universiteit Antwerpen
De Standaard
Orange
VITO
Vlaamse Milieumaatschappij
Departement Omgeving
Bio-Planet
DPD
Aquafin

Over CurieuzeNeuzen

Bij CurieuzeNeuzen geloven we volop in de kracht van grootschalige burgerwetenschap, waarbij duizenden burgers hun steentje bijdragen in een groot onderzoeksproject. De hulp van vele burgers laat toe om onopgeloste wetenschappelijke problemen alsnog te “kraken”.

© 2025 · Curieuzeneuzen · Algemene voorwaarden · Privacyverklaring

  • CurieuzeNeuzen in English
We gebruiken cookies op deze website om je surfervaring te optimaliseren.
Door op 'accepteren' te klikken, ga je hiermee akkoord.
Privacy statementAccepterenNee, bedankt
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Always Enabled
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
SAVE & ACCEPT