Voor de metingen van CurieuzeNeuzen in de Tuin in 2022 werken we met de huidige deelnemerspoule: de CurieuzeNeuzen die in 2021 ook deelnamen aan de metingen. Elk van deze deelnemers ontving op 22 september van ons een mail met daarin een link naar een formulier waarin ze konden aangeven of ze in 2022 wel of niet terug meedoen. 3.000 deelnemers tekenden opnieuw in voor de meetcampagne in 2022.
Hoe verloopt de nieuwe meetperiode?
- Tussen 23 en 26 maart ontvang je terug een nieuwe sensor, die je ophaalt bij het door jou gekozen DPD Pickup punt. Je steekt deze 26 maart op dezelfde plaats in de grond als de vorige sensor.
- De metingen lopen t/m 1 oktober 2022. In de tussentijd hou je toegang tot het dashboard om je meetresultaten op te volgen.
- Tijdens de nieuwe meetperiode ontvang je een aantal korte vragenlijsten.
- Tussen 1 en 8 oktober 2022 stuur je de sensor naar ons terug. Hebben we zowel in 2021 als in 2022 een werkende sensor van je ontvangen, dan krijg je in november 2022 je waarborg terug in de vorm van een Bio-Planet waardebon.
- In december 2022 ontvang je een tweede tuinrapport over de nieuwe meetperiode en lees je in De Standaard mee met de conclusies van de tweede meetperiode.
Er zijn twee mogelijke oorzaken:
1) Je bekijkt je dashboard via een gebookmarkte of eerder gedeelde link (bv via Facebook, Twitter etc). We hebben gemerkt dat nieuwe gegevens niet altijd doorkomen op gedeelde of gebookmarkte dashboards. Om je nieuwe gegevens zoals het bodemtype van je meetpunt te bekijken, log je het best in met je mailadres en wachtwoord via https://dashboard.curieuzeneuzen.be/ Indien nodig kan je daar ook een nieuw wachtwoord aanvragen. Je kan het dashboard daarna opnieuw delen zodat anderen ook de meest up-to-date informatie hebben.
2) Je sensor is een ‘mokkende puber‘ en stuurt met enkele dagen vertraging de gegevens door. De sensor stuurt één keer per 24 uur, ’s nachts, de meetgegevens door via het Internet of Things netwerk van Orange. Na deze verzending verschijnen de data van de afgelopen 24 uur op je dashboard.
Soms is dit niet het geval, en zie je bijvoorbeeld twee dagen achter elkaar geen nieuwe data op je dashboard verschijnen. Dit ligt aan een tijdelijke netwerkonderbreking op het moment van het verzenden van de data. Door die onderbreking kan de bodemsensor de meetgegevens niet meteen verzonden krijgen. De sensor zal dan wachten tot het volgende verzendmoment, 24 uur later, om het nog eens te proberen. Hierdoor kan het zijn dat je dashboard de data met één dag of meer dagen vertraging binnenkrijgt.
Geen nood: je data is niet verloren. De bodemsensor slaat alle metingen intern op en verstuurt ze zodra hij weer connectie heeft met het netwerk. Het is niet nodig om ons hierover te contacteren.
Ongeveer 50% van de sensoren uit het onderzoek stuurt braaf elke dag zijn data door (de brave huisvaders), de andere helft wil nog wel met eens een paar dagen vertraging de gegevens doorsturen (de mokkende pubers).
De sensor stuurt één keer per 24 uur, ’s nachts, de meetgegevens door via het Internet of Things netwerk van Orange. Na deze verzending verschijnen de data van de afgelopen 24 uur op je dashboard.
Soms is dit niet het geval, en zie je bijvoorbeeld twee dagen achter elkaar geen nieuwe data op je dashboard verschijnen. Dit ligt aan een tijdelijke netwerkonderbreking op het moment van het verzenden van de data. Door die onderbreking kan de bodemsensor de meetgegevens niet meteen verzonden krijgen. De sensor zal dan wachten tot het volgende verzendmoment, 24 uur later, om het nog eens te proberen. Hierdoor kan het zijn dat je dashboard de data met één dag of meer dagen vertraging binnenkrijgt. Samen met alle betrokken partners zoeken we uit wat de oorzaak is van deze mokkende pubers.
Geen nood: je data is niet verloren. De bodemsensor slaat alle metingen intern op en verstuurt ze zodra hij weer connectie heeft met het netwerk. Het is niet nodig om ons hierover te contacteren, behalve als je merkt dat je twee weken of langer geen nieuwe data ontvangt.
Via de webomgeving kan je op elk apparaat het dashboard raadplegen, ook je smartphone of tablet. Om de beste ervaring te krijgen, raden we je echter aan het dashboard op je laptop of desktop te gebruiken.
Deel je dashboard met de knoppen rechtsboven op Facebook, Twitter of Linkedin. Als je je dashboard deelt, worden er geen naam- of adresgegevens gedeeld. Je volgers of vrienden kunnen de data in jouw tuin op die manier mee opvolgen.
Elke 15 minuten meet de gazondolk de temperatuur en het vochtgehalte in jouw tuin. Eén keer per 24 uur, ’s nachts, wordt de data via het IoT-netwerk van Orange doorgestuurd naar de database van CurieuzeNeuzen. De data op jouw dashboard zijn dus steeds de cijfers van het etmaal voordien.
Je dashboard is persoonlijk en raadpleegbaar met een wachtwoord, hierop kan je het bodemvochtgehalte en de temperatuur in jouw tuin opvolgen. Ook vind je er terug hoe jouw tuin scoort op gebied van hitte en droogte ten opzichte van de rest van Vlaanderen. Op de stippenkaart, die vrij toegankelijk is via de website van De Standaard, kan iedereen meevolgen hoe droog en heet Vlaanderen kleurt in de loop van het onderzoek.
Is de sensor kapot gegaan en liet je ons dit nog niet weten, neem dan contact met ons op via het contactformulier. Vergeet daarbij niet je CN-nummer mee te geven, zo kunnen we je sneller helpen.
Het stoffelijk overschot hoef je niet naar ons terug te sturen. Je kan dit binnenbrengen bij een Recupel-inzamelpunt.
De doos van de bodemsensor bewaar je om de bodemsensor en installatiemes in oktober 2022 naar ons terug te sturen.
Ja, dat kan! Je vindt de handleiding als PDF-bestand hier.