• Home
  • Nieuws
  • CurieuzeNeuzen in de Tuin
    • Het onderzoek in 2021 en 2022
    • Duik in de resultaten van CurieuzeNeuzen in de Tuin 2021
    • CurieuzeNeuzen Slotevent
    • Voor deelnemers
      • Wat verwachten we van je?
      • Video
      • Handleiding
      • Mijn dashboard
    • Waar we meten
      • Tuinen
      • Scholen
        • Lespakketten
      • Openbare domeinen
      • Bedrijven
      • Landbouwgebieden
      • Natuurgebieden
      • Praktisch
      • Bekijk het dashboard
    • Vragen?
    • Partners
  • Over CurieuzeNeuzen
  • Contact
CurieuzeneuzenCurieuzeneuzen
  • Home
  • Nieuws
  • CurieuzeNeuzen in de Tuin
    • Het onderzoek in 2021 en 2022
    • Duik in de resultaten van CurieuzeNeuzen in de Tuin 2021
    • CurieuzeNeuzen Slotevent
    • Voor deelnemers
      • Wat verwachten we van je?
      • Video
      • Handleiding
      • Mijn dashboard
    • Waar we meten
      • Tuinen
      • Scholen
        • Lespakketten
      • Openbare domeinen
      • Bedrijven
      • Landbouwgebieden
      • Natuurgebieden
      • Praktisch
      • Bekijk het dashboard
    • Vragen?
    • Partners
  • Over CurieuzeNeuzen
  • Contact

Mijn sensor stuurde niet dagelijks updates door: zijn mijn metingen nu wel bruikbaar?

Oct 1, 2021

Ongeveer 50% van onze sensoren stuurde tijdens de meetperiode van 2022 niet dagelijks hun verzamelde data door. De sensor werd uitgerust met een intern geheugen om data in op te slaan. Bij aankomst van de gazondolken op Universiteit Antwerpen proberen we daarom alle sensoren met ontbrekende data handmatig uit te lezen en zo de data te recupereren.

 

Het dakje/ringetje van mijn sensor is kapot: moet ik die terug meesturen?

Oct 1, 2021

Nee, een kapot dakje of ringetje hoef je niet terug mee te sturen.

Waar vind ik de resultaten en conclusies van het 1e deel van het onderzoek?

Oct 1, 2021

Van 11 t/m 18 december 2021 lanceerden we een samen met De Standaard de resultaten van het onderzoek op standaard.be/curieuzeneuzen, in de app DS Nieuws en natuurlijk in de papieren krant. Op 18 december ontvingen alle deelnemers ook een overzicht van hun eigen meetresultaten in een persoonlijk tuinrapport.

Ook tijdens de nieuwe meetcampagne, van 26 maart t/m 1 oktober 2022, kan je terecht bij De Standaard voor uitgebreide inhoudelijke analyses en de interactieve stippenkaarten.

Hoe stuur ik 1 oktober 2022 mijn sensor terug?

Oct 1, 2021

Op 1 oktober 2022 sluiten we de tweede meetcampagne af en stuur je de sensor terug. De sensoren die niet dagelijks data doorstuurden, proberen we handmatig uit te lezen om ook deze data te kunnen gebruiken. Hieronder vind je een handleiding voor het terugsturen van je sensor. Om je sensor terug te stuen, ontvang je van ons op 23 september een DPD Label per mail.

Stap 1
Zaterdag 1 oktober 2022 haal je de sensor voorzichtig en loodrecht uit de grond.

Stap 2
Maak de sensor goed schoon met een vochtige doek en wat zeep. Houd het groene lemmet van de sensor onder de kraan om het achtergebleven zand eraf te spoelen.

Stap 3
Haal het dakje van de sensor. Steek het dakje, de sensor en het installatiemes vervolgens terug in de sensordoos.

Stap 4
Sluit de doos af door twee stukjes tape over de lange zijde te plakken. Om de doos te kunnen hergebruiken, willen we je vragen om er niet te veel tape rond te doen.

Stap 5
Op 23 september ontvang je van ons een DPD-retourlabel per mail. Deze print je uit, knip hem desgewenst wat bij en plak je met wat tape op de doos. Zorg ervoor dat de barcode van het retourlabel niet over een hoek geplakt zit. Breng de sensor uiterlijk 8 oktober binnen bij een DPD Pick up punt bij jou in de buurt.

Belangrijk: vanwege het afsluiten van het project kunnen we geen Bio-Planet waardebonnen uitgeven voor gazondolken die we na 31 oktober ontvangen. Zorg dus dat we je gazondolk zeker voor die tijd terug hebben.

Na het ontvangen van de sensoren starten we met de verwerking van de data. Half december 2022 lanceren we een samen met De Standaard een eerste inhoudelijke analyse en ontvang je een overzicht van jouw meetresultaten in een persoonlijk tuinrapport.

Hoe verloopt de meetcampagne in 2022?

Sep 21, 2021

Voor de metingen van CurieuzeNeuzen in de Tuin in 2022 werken we met de huidige deelnemerspoule: de CurieuzeNeuzen die in 2021 ook deelnamen aan de metingen. Elk van deze deelnemers ontving op 22 september van ons een mail met daarin een link naar een formulier waarin ze konden aangeven of ze in 2022 wel of niet terug meedoen. 3.000 deelnemers tekenden opnieuw in voor de meetcampagne in 2022.

Hoe verloopt de nieuwe meetperiode?

  • Tussen 23 en 26 maart ontvang je terug een nieuwe sensor, die je ophaalt bij het door jou gekozen DPD Pickup punt. Je steekt deze 26 maart op dezelfde plaats in de grond als de vorige sensor.
  • De metingen lopen t/m 1 oktober 2022. In de tussentijd hou je toegang tot het dashboard om je meetresultaten op te volgen.
  • Tijdens de nieuwe meetperiode ontvang je een aantal korte vragenlijsten.
  • Tussen 1 en 8 oktober 2022 stuur je de sensor naar ons terug. Hebben we zowel in 2021 als in 2022 een werkende sensor van je ontvangen, dan krijg je in november 2022 je waarborg terug in de vorm van een Bio-Planet waardebon.
  • In december 2022 ontvang je een tweede tuinrapport over de nieuwe meetperiode en lees je in De Standaard mee met de conclusies van de tweede meetperiode.

Op de kaart op de website van De Standaard zie ik meer meetlocaties in het zuiden. De verdeling was toch evenredig over Vlaanderen?

Apr 8, 2021

Voor de selectie stelden we een algoritme op dat een ideale set meetpunten bepaalde op basis van diverse kenmerken: geografische ligging, bodem, aandeel groen of verharding in de omgeving, grootte van de tuin, beplanting of maaibeleid. Onze selectie is statistisch relevant en representatief voor Vlaanderen. Omdat er meer variatie in bodem en reliëf in het zuiden van Vlaanderen zit, moesten we daar meer tuinen selecteren om die variatie mee te kunnen pakken voor het onderzoek.

Kan ik ergens alle deelnemende meetpunten over heel Vlaanderen bekijken?

Apr 8, 2021

In 2022 starten we het onderzoek terug met 3.000 van de 5.000 deelnemers. We voorzien tegen de start van de metingen een nieuw overzichtskaartje met alle meetpunten. In april volgt ook een update van de stippenkaarten van De Standaard.

Mijn dashboard toont niet de meest recente gegevens?

Apr 7, 2021

Er zijn twee mogelijke oorzaken:

1) Je bekijkt je dashboard via een gebookmarkte of eerder gedeelde link (bv via Facebook, Twitter etc). We hebben gemerkt dat nieuwe gegevens niet altijd doorkomen op gedeelde of gebookmarkte dashboards. Om je nieuwe gegevens zoals het bodemtype van je meetpunt te bekijken, log je het best in met je mailadres en wachtwoord via https://dashboard.curieuzeneuzen.be/ Indien nodig kan je daar ook een nieuw wachtwoord aanvragen. Je kan het dashboard daarna opnieuw delen zodat anderen ook de meest up-to-date informatie hebben.

2) Je sensor is een ‘mokkende puber‘ en stuurt met enkele dagen vertraging de gegevens door. De sensor stuurt één keer per 24 uur, ’s nachts, de meetgegevens door via het Internet of Things netwerk van Orange. Na deze verzending verschijnen de data van de afgelopen 24 uur op je dashboard.

Soms is dit niet het geval, en zie je bijvoorbeeld twee dagen achter elkaar geen nieuwe data op je dashboard verschijnen. Dit ligt aan een tijdelijke netwerkonderbreking op het moment van het verzenden van de data. Door die onderbreking kan de bodemsensor de meetgegevens niet meteen verzonden krijgen. De sensor zal dan wachten tot het volgende verzendmoment, 24 uur later, om het nog eens te proberen. Hierdoor kan het zijn dat je dashboard de data met één dag of meer dagen vertraging binnenkrijgt.

Geen nood: je data is niet verloren. De bodemsensor slaat alle metingen intern op en verstuurt ze zodra hij weer connectie heeft met het netwerk. Het is niet nodig om ons hierover te contacteren.

 

Mijn dashboard geeft een melding dat er geen gegevens beschikbaar zijn?

Apr 6, 2021

Ongeveer 50% van de sensoren uit het onderzoek stuurt braaf elke dag zijn data door (de brave huisvaders), de andere helft wil nog wel met eens een paar dagen vertraging de gegevens doorsturen (de mokkende pubers).

De sensor stuurt één keer per 24 uur, ’s nachts, de meetgegevens door via het Internet of Things netwerk van Orange. Na deze verzending verschijnen de data van de afgelopen 24 uur op je dashboard.

Soms is dit niet het geval, en zie je bijvoorbeeld twee dagen achter elkaar geen nieuwe data op je dashboard verschijnen. Dit ligt aan een tijdelijke netwerkonderbreking op het moment van het verzenden van de data. Door die onderbreking kan de bodemsensor de meetgegevens niet meteen verzonden krijgen. De sensor zal dan wachten tot het volgende verzendmoment, 24 uur later, om het nog eens te proberen. Hierdoor kan het zijn dat je dashboard de data met één dag of meer dagen vertraging binnenkrijgt. Samen met alle betrokken partners zoeken we uit wat de oorzaak is van deze mokkende pubers.

Geen nood: je data is niet verloren. De bodemsensor slaat alle metingen intern op en verstuurt ze zodra hij weer connectie heeft met het netwerk. Het is niet nodig om ons hierover te contacteren, behalve als je merkt dat je twee weken of langer geen nieuwe data ontvangt. 

Werkt het dashboard en Tuinrapport ook op mijn smartphone?

Apr 1, 2021

Via de webomgeving kan je op elk apparaat het dashboard raadplegen, ook je smartphone of tablet. Om de beste ervaring te krijgen, raden we je echter aan het dashboard op je laptop of desktop te gebruiken.

  • 1
  • 2
  • 3

Over CurieuzeNeuzen

Bij CurieuzeNeuzen geloven we volop in de kracht van grootschalige burgerwetenschap, waarbij duizenden burgers hun steentje bijdragen in een groot onderzoeksproject. De hulp van vele burgers laat toe om onopgeloste wetenschappelijke problemen alsnog te “kraken”.

© 2025 · Curieuzeneuzen · Algemene voorwaarden · Privacyverklaring

  • CurieuzeNeuzen in English
We gebruiken cookies op deze website om je surfervaring te optimaliseren.
Door op 'accepteren' te klikken, ga je hiermee akkoord.
Privacy statementAccepterenNee, bedankt
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Always Enabled
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
SAVE & ACCEPT