• Home
  • Nieuws
  • CurieuzeNeuzen in de Tuin
    • Het onderzoek in 2021 en 2022
    • Duik in de resultaten van CurieuzeNeuzen in de Tuin 2021
    • CurieuzeNeuzen Slotevent
    • Voor deelnemers
      • Wat verwachten we van je?
      • Video
      • Handleiding
      • Mijn dashboard
    • Waar we meten
      • Tuinen
      • Scholen
        • Lespakketten
      • Openbare domeinen
      • Bedrijven
      • Landbouwgebieden
      • Natuurgebieden
      • Praktisch
      • Bekijk het dashboard
    • Vragen?
    • Partners
  • Over CurieuzeNeuzen
  • Contact
CurieuzeneuzenCurieuzeneuzen
  • Home
  • Nieuws
  • CurieuzeNeuzen in de Tuin
    • Het onderzoek in 2021 en 2022
    • Duik in de resultaten van CurieuzeNeuzen in de Tuin 2021
    • CurieuzeNeuzen Slotevent
    • Voor deelnemers
      • Wat verwachten we van je?
      • Video
      • Handleiding
      • Mijn dashboard
    • Waar we meten
      • Tuinen
      • Scholen
        • Lespakketten
      • Openbare domeinen
      • Bedrijven
      • Landbouwgebieden
      • Natuurgebieden
      • Praktisch
      • Bekijk het dashboard
    • Vragen?
    • Partners
  • Over CurieuzeNeuzen
  • Contact

Mijn dashboard geeft een melding dat er geen gegevens beschikbaar zijn?

Apr 6, 2021

Ongeveer 50% van de sensoren uit het onderzoek stuurt braaf elke dag zijn data door (de brave huisvaders), de andere helft wil nog wel met eens een paar dagen vertraging de gegevens doorsturen (de mokkende pubers).

De sensor stuurt één keer per 24 uur, ’s nachts, de meetgegevens door via het Internet of Things netwerk van Orange. Na deze verzending verschijnen de data van de afgelopen 24 uur op je dashboard.

Soms is dit niet het geval, en zie je bijvoorbeeld twee dagen achter elkaar geen nieuwe data op je dashboard verschijnen. Dit ligt aan een tijdelijke netwerkonderbreking op het moment van het verzenden van de data. Door die onderbreking kan de bodemsensor de meetgegevens niet meteen verzonden krijgen. De sensor zal dan wachten tot het volgende verzendmoment, 24 uur later, om het nog eens te proberen. Hierdoor kan het zijn dat je dashboard de data met één dag of meer dagen vertraging binnenkrijgt. Samen met alle betrokken partners zoeken we uit wat de oorzaak is van deze mokkende pubers.

Geen nood: je data is niet verloren. De bodemsensor slaat alle metingen intern op en verstuurt ze zodra hij weer connectie heeft met het netwerk. Het is niet nodig om ons hierover te contacteren, behalve als je merkt dat je twee weken of langer geen nieuwe data ontvangt. 

Wat als ik het wachtwoord van mijn dashboard vergeten ben?

Apr 1, 2021

Ga naar het inlogscherm en klik op “Wachtwoord vergeten?”, om je wachtwoord te herstellen en per mail een nieuw wachtwoord in te stellen.

Werkt het dashboard en Tuinrapport ook op mijn smartphone?

Apr 1, 2021

Via de webomgeving kan je op elk apparaat het dashboard raadplegen, ook je smartphone of tablet. Om de beste ervaring te krijgen, raden we je echter aan het dashboard op je laptop of desktop te gebruiken.

Als ik mijn dashboard deel op sociale media, deel ik dan ook persoonlijke gegevens?

Apr 1, 2021

Deel je dashboard met de knoppen rechtsboven op Facebook, Twitter of Linkedin. Als je je dashboard deelt, worden er geen naam- of adresgegevens gedeeld. Je volgers of vrienden kunnen de data in jouw tuin op die manier mee opvolgen.

Hoe vaak werd de data van mijn dashboard bijgewerkt?

Apr 1, 2021

Elke 15 minuten meet de gazondolk de temperatuur en het vochtgehalte in jouw tuin. Eén keer per 24 uur, ’s nachts, wordt de data via het IoT-netwerk van Orange doorgestuurd naar de database van CurieuzeNeuzen. De data op jouw dashboard zijn dus steeds de cijfers van het etmaal voordien.

Wat is het verschil tussen het dashboard en de stippenkaart?

Apr 1, 2021

Je dashboard is persoonlijk en raadpleegbaar met een wachtwoord, hierop kan je het bodemvochtgehalte en de temperatuur in jouw tuin opvolgen. Ook vind je er terug hoe jouw tuin scoort op gebied van hitte en droogte ten opzichte van de rest van Vlaanderen. Op de stippenkaart, die vrij toegankelijk is via de website van De Standaard, kan iedereen meevolgen hoe droog en heet Vlaanderen kleurt in de loop van het onderzoek.

Kan ik de metingen ergens mee volgen als ik zelf niet meedoe aan het onderzoek?

Feb 19, 2021

Fijn dat je het onderzoek wil blijven volgen. Er zijn verschillende manieren om op de hoogte te blijven van het onderzoek en de resultaten. Op standaard.be/curieuzeneuzen vind je een uitgebreid journalistiek dossier met meer context rond het onderzoek. Je vindt daar ook de stippenkaart van Vlaanderen met de resultaten van alle deelnemende meetpunten. Inzoomen is mogelijk tot op straatniveau. Half december lanceren we daar de resultaten en conclusies van het onderzoek.
 
Nieuwsgierig naar de meetgegevens van iemand bij jou uit de buurt? Deelnemers hebben ook de mogelijkheid om hun persoonlijke dashboard te delen via Facebook, Twitter en LinkedIn. Ken je mensen die deelnemen, dan kan je hen vragen om hun dashboard via die route met jou te delen. Daar kan dan de meetgegevens van die specifieke tuin bekijken. 

Daarnaast kan je je ook registreren voor onze maandelijkse nieuwsbrief, waarin we meer achtergrondinformatie geven over het onderzoek en je voorzien van tips om zelf aan de slag te gaan in je eigen tuin. Deze nieuwsbrief bevat brede, algemene informatie over het onderzoek en is ook voor niet-deelnemers heel interessant.

Volg ons ook op Facebook – Instagram – Twitter

Kan ik mijn dashboard delen met anderen?

Feb 19, 2021

Dat kan! Je hebt de mogelijkheid om het dashboard van jouw meetpunt te delen via Facebook, Twitter en LinkedIn. Daar kunnen je vrienden, familie, buurtgenoten of leerlingen de meetgegevens van jouw meetpunt bekijken. Ze kunnen geen wijzigingen aanbrengen en er worden ook geen persoonsgegevens op gedeeld.

Opgelet: we hebben gemerkt dat nieuwe gegevens niet altijd doorkomen op gedeelde dashboards. Heb je je dashboard gedeeld via Facebook, Twitter of LinkedIn en zijn er daarna nog nieuwe gegevens toegevoegd (bv bodemtype) dan moet je je dashboard even opnieuw delen om deze informatie ook mee te geven. Dit doe je door in te loggen met je mailadres en wachtwoord via https://dashboard.curieuzeneuzen.be/ (indien nodig kan je daar ook een nieuw wachtwoord aanvragen). Je kan het dashboard daarna opnieuw delen zodat anderen ook de meest up-to-date informatie hebben.

  • 1
  • 2

Over CurieuzeNeuzen

Bij CurieuzeNeuzen geloven we volop in de kracht van grootschalige burgerwetenschap, waarbij duizenden burgers hun steentje bijdragen in een groot onderzoeksproject. De hulp van vele burgers laat toe om onopgeloste wetenschappelijke problemen alsnog te “kraken”.

© 2025 · Curieuzeneuzen · Algemene voorwaarden · Privacyverklaring

  • CurieuzeNeuzen in English
We gebruiken cookies op deze website om je surfervaring te optimaliseren.
Door op 'accepteren' te klikken, ga je hiermee akkoord.
Privacy statementAccepterenNee, bedankt
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Always Enabled
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
SAVE & ACCEPT