In het totaal hebben we 239 sensoren met ontbrekende data handmatig uitgelezen. Op deze manier is van een groot deel van de data alsnog op het dashboard verschenen.
Tijdens het uitlezen is gebleken dat een kleiner deel van de sensoren toch een issue met de datacollectie had. Dat is natuurlijk zeer jammer, maar je bijdrage is zeker niet voor niets geweest! Door surveys in te vullen, bodemstaal terug te sturen en in het algemeen je schouders mee onder het onderzoek te zetten, heb je de wetenschap een grote stap mee vooruit geholpen.
Afhankelijk van de ontbrekende data, kan een van de volgende factoren hiervan aan de basis liggen:
Het is mogelijk dat we van jouw sensor op één van de sleuteldata (warmste dag, warmste nacht, koudste nacht) geen data hebben doorgekregen. Indien dit het geval is, dan zie je bij de informatie over jouw meetpunt geen gegevens staan.
Een klein deel van de sensoren heeft tijdens de metingen problemen gehad met het doorsturen van de data. In het totaal hebben we 293 sensoren met ontbrekende data handmatig uitgelezen. Op deze manier is van een groot deel van de data alsnog op het dashboard verschenen. Tijdens het uitlezen is gebleken dat een kleiner deel van de sensoren tegen alle verwachting in toch een issue met de datacollectie had.
Indien je bij ‘Over jouw meetpunt’ geen informatie aantreft, kan het zijn dat we bepaalde informatie niet hebben doorgekregen via een van onze surveys, of dat je hebt aangegeven dat je het antwoord niet wist.
Ongeveer 50% van onze sensoren stuurde tijdens de meetperiode van 2022 niet dagelijks hun verzamelde data door. De sensor werd uitgerust met een intern geheugen om data in op te slaan. Bij aankomst van de gazondolken op Universiteit Antwerpen proberen we daarom alle sensoren met ontbrekende data handmatig uit te lezen en zo de data te recupereren.
Nee, een kapot dakje of ringetje hoef je niet terug mee te sturen.
Verpak de sensor in een andere stevige doos en doe er het dakje en installatiemes bij. Steek eventueel wat proppen krantenpapier bij de sensor om schuiven en beschadigingen te voorkomen. Plak vervolgens het DPD retourlabel met wat plakband op de doos: zorg ervoor dat de barcode niet om een hoek geplakt zit.
Is de sensor kapot gegaan en liet je ons dit nog niet weten, neem dan contact met ons op via het contactformulier. Vergeet daarbij niet je CN-nummer mee te geven, zo kunnen we je sneller helpen.
Het stoffelijk overschot hoef je niet naar ons terug te sturen. Je kan dit binnenbrengen bij een Recupel-inzamelpunt.
De doos van de bodemsensor bewaar je om de bodemsensor en installatiemes in oktober 2022 naar ons terug te sturen.
Ja, dat kan! Je vindt de handleiding als PDF-bestand hier.
Omdat we graag de natuurlijke stand van zaken in tuinen willen meten, zoeken we naar meetpunten waar het gras geen extra water krijgt. We vragen je dan ook om je gras van 3 april tot en met 2 oktober niet te besproeien. Plantjes en moestuinen water geven mag wel, evenals maaien, bekalken en bemesten.
Nee. De bodemsensor stuurt de data door via een eigen simkaart die aangesloten is op het Internet Of Things netwerk van Orange.