• Home
  • Nieuws
  • CurieuzeNeuzen in de Tuin
    • Het onderzoek in 2021 en 2022
    • Duik in de resultaten van CurieuzeNeuzen in de Tuin 2021
    • CurieuzeNeuzen Slotevent
    • Voor deelnemers
      • Wat verwachten we van je?
      • Video
      • Handleiding
      • Mijn dashboard
    • Waar we meten
      • Tuinen
      • Scholen
        • Lespakketten
      • Openbare domeinen
      • Bedrijven
      • Landbouwgebieden
      • Natuurgebieden
      • Praktisch
      • Bekijk het dashboard
    • Vragen?
    • Partners
  • Over CurieuzeNeuzen
  • Contact
CurieuzeneuzenCurieuzeneuzen
  • Home
  • Nieuws
  • CurieuzeNeuzen in de Tuin
    • Het onderzoek in 2021 en 2022
    • Duik in de resultaten van CurieuzeNeuzen in de Tuin 2021
    • CurieuzeNeuzen Slotevent
    • Voor deelnemers
      • Wat verwachten we van je?
      • Video
      • Handleiding
      • Mijn dashboard
    • Waar we meten
      • Tuinen
      • Scholen
        • Lespakketten
      • Openbare domeinen
      • Bedrijven
      • Landbouwgebieden
      • Natuurgebieden
      • Praktisch
      • Bekijk het dashboard
    • Vragen?
    • Partners
  • Over CurieuzeNeuzen
  • Contact

Van mijn gazondolk ontbraken data tijdens de metingen van 2022. Hebben jullie deze nog handmatig uitgelezen?

Dec 17, 2021

In het totaal hebben we 239 sensoren met ontbrekende data handmatig uitgelezen. Op deze manier is van een groot deel van de data alsnog op het dashboard verschenen.

Tijdens het uitlezen is gebleken dat een kleiner deel van de sensoren toch een issue met de datacollectie had. Dat is natuurlijk zeer jammer, maar je bijdrage is zeker niet voor niets geweest! Door surveys in te vullen, bodemstaal terug te sturen en in het algemeen je schouders mee onder het onderzoek te zetten, heb je de wetenschap een grote stap mee vooruit geholpen.

Ik zie op mijn Tuinrapport dat jullie niet alle data van mijn meetpunt hebben. Hoe komt dat?

Dec 17, 2021

Afhankelijk van de ontbrekende data, kan een van de volgende factoren hiervan aan de basis liggen:

Het is mogelijk dat we van jouw sensor op één van de sleuteldata (warmste dag, warmste nacht, koudste nacht) geen data hebben doorgekregen. Indien dit het geval is, dan zie je bij de informatie over jouw meetpunt geen gegevens staan.

Een klein deel van de sensoren heeft tijdens de metingen problemen gehad met het doorsturen van de data. In het totaal hebben we 293 sensoren met ontbrekende data handmatig uitgelezen. Op deze manier is van een groot deel van de data alsnog op het dashboard verschenen. Tijdens het uitlezen is gebleken dat een kleiner deel van de sensoren tegen alle verwachting in toch een issue met de datacollectie had.

Indien je bij ‘Over jouw meetpunt’ geen informatie aantreft, kan het zijn dat we bepaalde informatie niet hebben doorgekregen via een van onze surveys, of dat je hebt aangegeven dat je het antwoord niet wist.

Mijn sensor stuurde niet dagelijks updates door: zijn mijn metingen nu wel bruikbaar?

Oct 1, 2021

Ongeveer 50% van onze sensoren stuurde tijdens de meetperiode van 2022 niet dagelijks hun verzamelde data door. De sensor werd uitgerust met een intern geheugen om data in op te slaan. Bij aankomst van de gazondolken op Universiteit Antwerpen proberen we daarom alle sensoren met ontbrekende data handmatig uit te lezen en zo de data te recupereren.

 

Het dakje/ringetje van mijn sensor is kapot: moet ik die terug meesturen?

Oct 1, 2021

Nee, een kapot dakje of ringetje hoef je niet terug mee te sturen.

Ik heb de sensordoos niet meer

Oct 1, 2021

Verpak de sensor in een andere stevige doos en doe er het dakje en installatiemes bij. Steek eventueel wat proppen krantenpapier bij de sensor om schuiven en beschadigingen te voorkomen. Plak vervolgens het DPD retourlabel met wat plakband op de doos: zorg ervoor dat de barcode niet om een hoek geplakt zit.

De sensor is kapot gegaan. Wat nu?

Mar 29, 2021

Is de sensor kapot gegaan en liet je ons dit nog niet weten, neem dan contact met ons op via het contactformulier. Vergeet daarbij niet je CN-nummer mee te geven, zo kunnen we je sneller helpen.

Het stoffelijk overschot hoef je niet naar ons terug te sturen. Je kan dit binnenbrengen bij een Recupel-inzamelpunt.

Waarom moet ik de doos van de bodemsensor bewaren tot begin oktober?

Mar 29, 2021

De doos van de bodemsensor bewaar je om de bodemsensor en installatiemes in oktober 2022 naar ons terug te sturen.

Ik ben de papieren handleiding kwijt. Kan ik die nog ergens downloaden?

Mar 29, 2021

Ja, dat kan! Je vindt de handleiding als PDF-bestand hier.

Ik lees dat ik mijn gazon tijdens de meetperiode geen water mag geven. Geldt dat ook voor de andere planten in mijn tuin?

Jan 20, 2021

Omdat we graag de natuurlijke stand van zaken in tuinen willen meten, zoeken we naar meetpunten waar het gras geen extra water krijgt. We vragen je dan ook om je gras van 3 april tot en met 2 oktober niet te besproeien. Plantjes en moestuinen water geven mag wel, evenals maaien, bekalken en bemesten.

Wordt de bodemsensor aangesloten op mijn wifi?

Dec 30, 2020

Nee. De bodemsensor stuurt de data door via een eigen simkaart die aangesloten is op het Internet Of Things netwerk van Orange. 

  • 1
  • 2

Over CurieuzeNeuzen

Bij CurieuzeNeuzen geloven we volop in de kracht van grootschalige burgerwetenschap, waarbij duizenden burgers hun steentje bijdragen in een groot onderzoeksproject. De hulp van vele burgers laat toe om onopgeloste wetenschappelijke problemen alsnog te “kraken”.

© 2025 · Curieuzeneuzen · Algemene voorwaarden · Privacyverklaring

  • CurieuzeNeuzen in English
We gebruiken cookies op deze website om je surfervaring te optimaliseren.
Door op 'accepteren' te klikken, ga je hiermee akkoord.
Privacy statementAccepterenNee, bedankt
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Always Enabled
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
SAVE & ACCEPT