Zo stuur je op 2 oktober je sensor terug
Na een half jaar meten in eigen tuin is het zo ver: op 2 oktober sluiten we de metingen af. Iedereen – of je in 2022 nu wel of niet deelneemt aan het vervolgonderzoek – stuurt die dag zijn of haar sensor terug. Alle sensoren krijgen een software update om toekomstige metingen te verbeteren. De sensoren die niet dagelijks data doorstuurden, lezen we handmatig uit om ook deze data te kunnen gebruiken.
Terugsturen van de sensor in 5 stappen
1) Zaterdag 2 oktober haal je de sensor voorzichtig en loodrecht uit de grond.
2) Maak de sensor schoon met een vochtige doek en wat zeep. Houd het groene lemmet van de sensor onder de kraan om het achtergebleven zand eraf te spoelen.
3) Schuif het ringetje naar beneden en haal het dakje van de sensor. Steek het dakje, het ringetje, de sensor en het installatiemes vervolgens terug in de sensordoos.
4) Sluit de doos af door twee stukjes tape over de lange zijde te plakken. Om de doos te kunnen hergebruiken, willen we je vragen om er niet te veel tape rond te doen.
5) Plak een barcodesticker en de DPD-retoursticker op de doos en breng de sensor uiterlijk 9 oktober binnen bij een DPD Pick up punt bij jou in de buurt. Zorg dat de barcode van de sticker niet over een hoek geplakt is.
Onderzoeksresultaten en je persoonlijke tuinrapport
Na het ontvangen van de sensoren starten we met de verwerking van de data. Half december lanceren we een samen met De Standaard een eerste inhoudelijke analyse en ontvang je een overzicht van jouw meetresultaten in een persoonlijk tuinrapport.
Kapotte sensor?
Sneuvelde jouw sensor tijdens de metingen, bijvoorbeeld door een grasmaaier-incident, dan zijn onderstaande instructies niet voor jou van toepassing. Stelde je ons nog niet op de hoogte van zijn overlijden? Stuur ons een bericht via het contactformulier en breng het stoffelijk overschot binnen bij een Recupel inzamelpunt voor zover je dat nog niet gedaan hebt.
Vragen over het terugsturen
Ik heb de sensordoos niet meer
Verpak de sensor in een andere stevige doos en doe er het dakje ringetje en installatiemes bij. Steek eventueel wat proppen krantenpapier bij de sensor om schuiven en beschadigingen te voorkomen.
Het dakje/ringetje van mijn sensor is kapot: moet ik die terug meesturen?
Nee, een kapot dakje of ringetje hoef je niet terug mee te sturen.
Ik ben de DPD-retoursticker kwijt
Neem contact met ons op via het contactformulier op onze website.
Mijn sensor stuurde niet dagelijks updates door: zijn mijn metingen nu wel bruikbaar?
Geen nood. Ongeveer 50% van onze sensoren stuurde tijdens de meetperiode niet dagelijks hun verzamelde data door. De sensor werd uitgerust met een intern geheugen om data in op te slaan. Bij aankomst van de gazondolken op Universiteit Antwerpen lezen we daarom alle sensoren met ontbrekende data handmatig uit.
Wat gebeurt er met mijn dashboard?
Via het online dashboard heb je een halfjaar lang het wel en wee uit je tuin kunnen opvolgen. Na het verwijderen van je sensor worden deze gegevens niet meer geupdate, maar je kan er nog steeds terecht om je gegevens van de hele meetperiode te bekijken. Het is ook mogelijk om daar de meetdata van je tuin te downloaden als csv, png of xlsx: beweeg je muis over de grafiek en klik op het download-icoontje dat rechtsboven in de hoek verschijnt. Binnenkort ontvang je van ons meer informatie over je dashboard in 2022.
Wanneer ontvang ik mijn BioPlanet waardebon?
Elke deelnemer die het meettraject volledig aflegt en waarvan we een functionerende sensor terugkrijgen, krijgt zijn of haar waarborg terug in de vorm van een BioPlanet waardebon. Doe je mee met het vervolgonderzoek, dan ontvang je je BioPlanet waardebon in november 2022.
Wanneer starten de metingen in 2022?
In de tweede helft van januari 2022 ontvang je van ons terug een complete, geupdate sensor. Je steekt deze begin februari terug in de grond. De metingen lopen vervolgens tot en met begin oktober 2022. Je ontvangt hier binnenkort meer informatie over.